الحكومة تبدأ العمل بصرف رواتب شهرية لمن لم يحصلوا على وظيفة .. تعرفوا على الشروط والمستندات المطلوبة


برنامج تكافل وكرامة


مديرية التضامن الأجتماعي - قطاع الشئون الأجتماعية 


وظائف مصر - MISR JOBS | بدأت الحكومة المصرية بتنفيذ المرحلة الثانية من مشروع “تكافل وكرامة” الذي أطلقته وزارة التضامن الاجتماعي، لتوفير حياة كريمة للأسر الأكثر فقراً، والمواطنين غير القادرين على العمل في جميع محافظات الجمهورية لأسباب قهرية، يقوم برنامج “تكافل وكرامة” على تقديم راتب شهري وتأمين صحي للأسر الفقيرة.


•• برنامج تكافل وكرامة ••

أولا : برنامج تكافل :


تكافل، برنامج أطلقته وزارة التضامن الاجتماعي لتقديم مساعات إنسانية للأسر الأكثر فقراً، والأسر التي لديها أطفال في مراحل مختلفة من التعليم، تشمل المساعدات توفير الرعاية الصحية للأطفال قبل سن المدرسة.

: الهدف من برنامج تكافل :


متابعة الرعاية الصحية للاطفال من سن الولادة وحتي سن 18 سنة 

: شروط التسجيل فى برنامج تكافل :

• أن لا يكون الزوج والزوجة موظفين في أي جهة حكومية أو قطاع عام أو قطاع خاص.
• أن لا يكون المتقدم مؤمن عليه.
• يشترط عدم حصول المتقدم لمعاش ضماني.

: المستندات المطلوبة للتسجيل فى برنامج تكافل :


• الرقم القومي للأم وافراد الأسرة .
• شهادة ميلاد الأطفال .

: المبالغ المصروفة الشهرية :


الزوج والزوجة 325  جنيه 
اذا كان له أولاد في المراحل التعليمية فلكل طالب مبلغ شهري كالأتي :
• طالب ابتدائي 60 جنيه
• طالب اعدادي 80 جنيه
 • طالب ثانوي 100 جنيه 
(( بحد أقصي ثلاث طلاب للأسرة في المرحلة الواحدة ))

ثانيا : برنامج كرامة :


كرامة، برنامج يقدم دعم مادي للأسر الأكثر فقراً، ويستهدف البرنامج الأفراد الذين تفوق أعمارهم الـ65 عاماً، من ذوي العجز أو الإعاقة ممن لا يتقاضون معاش ثابت.

: الهدف من برنامج تكافل :


• تقديم دعم مادي للأفراد الأكثر فقراً من كبار السن.

• مع ضرورة التحقق من وجودهم على قيد الحياة مرتين سنوياً. 


: المستندات المطلوبة للتسجيل فى برنامج كرامة :


• الاسم الثلاثي لذوي المستفيد.
• شهادة التأهيل من القومي الطبي.

سوف يتم صرف 350 جنيه للأسرة المكونة من 3 أفراد بحد أقصى 1050 جنيه.


الشروط العامة للتسجيل فى برنامج تكافل وكرامة :-


1- يشترط تقديم طلب المساعدة إلى الوحدة الاجتماعية التابعة لمحافظة المواطن، ويتم الحصول عليه مجاناً من الوحدة.
2- يشترط استيفاء شرط توفر الأوراق المطلوبة، وفي حال تعذر الحصول على الأوراق يتم الاستعانة برئيس الوحدة لاستخراج المستندات فيما عدا الشهادة الطبية.

المستندات الأساسية المطلوبة للتسجيل فى برنامج تكافل وكرامة :-


1- بطاقة الرقم القومي.

2- شهادة الميلاد لصاحب الشأن وباقي أفراد الأسرة.

3- شهادة الدراسة للأبناء في جميع المراحل الدراسية.

4- بيان بالدخل الشهري.


لمزيد من الأستفسارات توجهوا الى اقرب مكتب من مكاتب مديرية الشئون الأجتماعية المنتشرة بجميع محافظات الجمهورية


لمزيد من الاخبار تابعونا على صفحتنا على الفيسبوك مــن هـــنـــا 
شاركه على جوجل بلس

عن Misr Jobzella

    تعليقات بلوجر
    تعليقات فيسبوك

110 التعليقات:

  1. الحمد لله رب العالمين ... الله يعينك يا ريس ربنا معك ثم نحن معك ...

    ردحذف
  2. شهادة التأهيل من القومسيون الطبي
    اجيبها منين دى لو سمحتوا ؟

    ردحذف
    الردود
    1. من المستشفى اللى تقولك عليها وحدة التضامن التابع لها .

      حذف
  3. 325 للزوج والزوجه الغير عاملين + الاولاد دون سن الدراسه ؟؟؟؟

    ردحذف
  4. طب وانا عندي 24 سنه ومرضه ليا ولا مش ليا لو سمحتوا قولولي

    ردحذف
  5. فى اى حاجه للناس اللى كانو شغالين فى السياحه
    لان بصراحه. ادارةفندق شرم جراند بلازا استغلت الظروف اللى حصلت وتم تسريح جميع العاملين القدامى اللى بقالهم اكتر من عشر سنوات وللاسف مكنش فيه عقود مفتوحه بعد الفتره دى كلها ارجو الرد من فضلكم

    ردحذف
  6. لو سمحتوم ضروري ردو عليه انا زوجي موظف بس انا لا واعول خمسه اولاد ومصاريفهم كتير وخاصا المدارس وانا مش موظفه

    ردحذف
  7. لو سمحتوم ضروري ردو عليه انا زوجي موظف بس انا لا واعول خمسه اولاد ومصاريفهم كتير وخاصا المدارس وانا مش موظفه

    ردحذف
    الردود
    1. للأسف يا فندم من يعمل زوجها مينفعش يطبق عليها القرار ده

      حذف
    2. نفرض بيعمل لكن الراتب ضئيل لايتعدي 1200 جنيه وعندهم 3 اولاد في التعليم

      حذف
  8. فى اى حاجه للناس اللى كانو شغالين فى السياحه
    لان بصراحه. ادارةفندق شرم جراند بلازا استغلت الظروف اللى حصلت وتم تسريح جميع العاملين القدامى اللى بقالهم اكتر من عشر سنوات وللاسف مكنش فيه عقود مفتوحه بعد الفتره دى كلها ارجو الرد من فضلكم

    ردحذف
  9. فى اى حاجه للناس اللى كانو شغالين فى السياحه
    لان بصراحه. ادارةفندق شرم جراند بلازا استغلت الظروف اللى حصلت وتم تسريح جميع العاملين القدامى اللى بقالهم اكتر من عشر سنوات وللاسف مكنش فيه عقود مفتوحه بعد الفتره دى كلها ارجو الرد من فضلكم

    ردحذف
    الردود
    1. معندش بتوع السياحة غير الدعاء لربنا

      حذف
    2. ربنا يكون في عونهم

      حذف
  10. الرجاء الرد من فضلكم

    ردحذف
  11. انا بشتغل فى محل ومعنديش وظيفه ومعيا دبلوم فنى صناعى
    ومبشتكيش من اى مرض عضوى والحمد لله

    ردحذف
  12. قدمت اكثر من مرة وبرضو مجاش اسمى مع الكشوف اللى جات باسماء الناس اللى نزلها القبض وانا وزوجى غير موظفين ومعايا ولد وبنت اعمل ايه تانى ؟؟؟؟

    ردحذف
  13. انا روحت الشئون لاجتماعية فى العريش قالولى انة خبر كاذب ودة كلام نت واستهزءو بكلامى اعمل اية ارجو الرد

    ردحذف
    الردود
    1. توجهي الى المديرية نفسها التابع لها مكتب الشئون الاجتماعية
      ولتأكيدا للخبر اقرأى التعليق المكتوب فوق تعليقك وممكن تقرأى التعليقات على البوست فى صفحة الفيسبوك لان ناس كتير صرفت وفى ناس قدمت وفى انتظار الصرف ((لكن الفساد فى كل مكان والموظفين دول لازم يتم عمل شكوة فيهم لأن ده قرار من الرئيس عبدالفتاح السيسي))

      حذف
    2. انا عملت الورق المضلوب بقالو 8تشهر وله حجه جد اعمل ايا

      حذف
  14. انا روحت الشئون لاجتماعية فى العريش قالولى انة خبر كاذب ودة كلام نت واستهزءو بكلامى اعمل اية ارجو الرد

    ردحذف
  15. هل يجوز المعاش لأزواجهن في الخارج نرجو الرد

    ردحذف
  16. طب الى مش موظفين الاتنين وعندهم اولاد فى التعليم بس هما فلاحين وعندهم ارض ينفع

    ردحذف
  17. طب الى مش موظفين الاتنين وعندهم اولاد فى التعليم بس هما فلاحين وعندهم ارض ينفع

    ردحذف
  18. طيب واللى شغال بواب لية صرف لأن فية ناس راحت وسئلت والموضفين قالولها البوابين مالهمش

    ردحذف
  19. بالنسبة للشغال بواب لية حق فى صرف مرتب شهرى لأن فية ناس راحت وسئلت قالولهم الموضفين اللى فى الشئون البوابين مالهمش؟؟؟

    ردحذف
  20. ا نا شغلى على باب الله وعندى اولاد فى مدارس ممكن اصرف

    ردحذف
  21. انا ارمله ومعايا ولدين ويوجد معاش من زوجي 500جنيه ولا يوجد دخل اخر واولادي فالمرحله الابتدائيه والثانويه واسكن فشقه ايجار هل يجوز ليا هذا المعاش ومعاش زوجي تبع قطاع خاص وشكرا

    ردحذف
  22. انا قدمت اوراقي ولم يدرج اسمي مع العلم متزوج ومعي بنت ولا اعمل لاني كنت اعمل بالسياحة ومنذ 2014 وانا تارك العمل وتاميني موقوف هل فترة التامين القديمة هذه تمنع اني اصرف مثل الباقي ام ليس لها دخل مع العمل تاميني موقوف من وقت تركي للعمل في عام 2014 ولكم جزيل الشكر

    ردحذف
  23. ينفع اسيب الشغل واقدم علي طلب بيني وبينك الشغل مش جايب همه ٨٠٠ جنيه عمي ومواصلات واكل

    ردحذف
  24. انا اسمى جلال الرامخ حاصل على دبلوم صنايع سنة 87 ومتوظفتش ولا انا اعمل ولا زوجتى تعمل وعندى بنت فى اولة سنوى وولد فى اولا اعدادى اريد ان اقبض اعمل اية

    ردحذف
  25. انا زوجتي معاش وانا بدون عمل ومعاها ابتدائية وولد سنتين ينفع النظام دة ليا

    ردحذف
  26. انا زوجتي معاش وانا بدون عمل ومعاها ابتدائية وولد سنتين ينفع النظام دة ليا

    ردحذف
  27. كل البلدهتدعى الفقر شعب عاوز ياكل وينام ولا يعمل

    ردحذف
  28. بس ياريت ما تقولوش للناس اسالو في الوحدات او الادارات الاجتماعيه عشان انا موظف فيها ومعرفش اي معلومات عن المشروع مجاليش اي منشور يخص الموضوع

    ردحذف
  29. لو سمحت انا متزوج وعندى طفل 3 شهور ونا لا موظف ولا متامن عليا
    المطلو منى ايه بالظبط

    ردحذف
  30. انا سائق ومعايا عربيه مكتوبه باسمى بس مللك البنك يعنى انا واصى على السياره ينفع اقدم ولا

    ردحذف
  31. لو الأب مش موظف والأم موظفه
    بينفع الأب ياخد راتب

    ردحذف
  32. معقول اناالباخد معاش 600 جنيه ومن غير شغل وزوجتى ايضا من غير شغل وعندى طفلين واحد فى الثانويه
    العامه والثانى رايح ثانيه اعدادى قولولى اعمل ايه ارجوكم اعمل ايه مع الشكر وارجو الرد

    ردحذف
  33. طيب جوزي ملوش وظيفه حكومي ولا أنا وهوبيشتغل يركب بلاط وعندنا طفلين سنه 34وملوش دخل ثابت هيكون ليه معاش

    ردحذف
    الردود
    1. لو مش متأمن عليه .. يحق له التقدم لهذا المعاش
      يمكنه التقدم

      حذف
    2. اللى بيركب يلاط المتر من 20 الى 25 جنيه منتظر الحكومة تصرف عليه من غير مايدفع جنيه ضريبة انتوا شعب طماع صحيح

      حذف
    3. مهو الي بيركب المتر 20 و30 و40 علي شان متزهلش يقعد بالشهرين من غير شغل وممكن اكتر اتقي الله انتا وبلاش ظن وحش ودع الخلق للخالق
      والي ليه رزق هيخدو

      حذف
    4. ليه يسيب الخلق للخالق..مهو تلاقيه موظف وقاعد علي مكتبه بيتحكم في خلق ربنا وبيقيض وعايش مرتاح ومع ذلك بيبص للغلبان في ابسط حقوقه من الدوله
      يا ربت اللي مش عاجبه ان الغلابه بتطلعلهم حسنه تافهه زي دي يتكرم ويعمل بدل مع الانسان الفقير .بمعني خد انت يلي بتتكلم ومش عاجبك ان الغلبان ياخد 350 جنيه .خدهم وخلي الغلبان يقعد مكانك فالوظيفه ويقبض الراتب بتاعك.مستكترين علي الغلبان والفقير ابسط حقوقه وهما بياخدوا ألافات وقاعدين علي مكاتبهم
      حسبيا الله فيكم يا فجره

      حذف
  34. بالله عليكم هل من يعمل بوظيفة بسيطة ودخله بالفعل 1150 وعنده 5 أولاد 2 بالتعليم الثانوي و 2 بالابتدائي وآخر بالحضانه والزوجه لا تعمل ...هايعمله ايه ولأسرته الدخل ده...؟؟؟ايجار سكن أو كتب أو مصاريف أو فواتير الكهرباء والمياه وخلافه...حراااااأاااااااااام علي اللي اخد القرار ده...كان ولابد أن يستثنى الموظفين الأقل دخلا من2000 جنيه مثلا ....ده لو كنتم فعلا حريصين علي أن نعلم أبنائنا التعليم الذي ينفعون به بلدهم وانفسهم. ..وليكن المبلغ المقدم منكم يكون الزوجه والأولاد فقط ...و كفايه دخل الزوج البسيط ده للمحاوله للعيش بأقل جزء من الكرامه....وتسموها بدل مانشحت. ..لأنهم لن يكفوا برده لحفظ كرامة الإنسان البسيط...وللعلم والله عندنا اعرف مليونيرات ولديهم مصانع للطب الطفلي ومحاجر ولديه سيارتين فارهتين له ولابنائه. .وبالرغم من ذلك فإنه حصل على هذا المعاش ...وهناك الكثير من هؤلاء أصحاب النفوس الواطيه الضعيفه...فبالله عليكم راجعوا القرار ده للموظفين البسطاء المحسوبين انهم موظفين فقط...

    ردحذف
  35. بالله عليكم هل من يعمل بوظيفة بسيطة ودخله بالفعل 1150 وعنده 5 أولاد 2 بالتعليم الثانوي و 2 بالابتدائي وآخر بالحضانه والزوجه لا تعمل ...هايعمله ايه ولأسرته الدخل ده...؟؟؟ايجار سكن أو كتب أو مصاريف أو فواتير الكهرباء والمياه وخلافه...حراااااأاااااااااام علي اللي اخد القرار ده...كان ولابد أن يستثنى الموظفين الأقل دخلا من2000 جنيه مثلا ....ده لو كنتم فعلا حريصين علي أن نعلم أبنائنا التعليم الذي ينفعون به بلدهم وانفسهم. ..وليكن المبلغ المقدم منكم يكون الزوجه والأولاد فقط ...و كفايه دخل الزوج البسيط ده للمحاوله للعيش بأقل جزء من الكرامه....وتسموها بدل مانشحت. ..لأنهم لن يكفوا برده لحفظ كرامة الإنسان البسيط...وللعلم والله عندنا اعرف مليونيرات ولديهم مصانع للطب الطفلي ومحاجر ولديه سيارتين فارهتين له ولابنائه. .وبالرغم من ذلك فإنه حصل على هذا المعاش ...وهناك الكثير من هؤلاء أصحاب النفوس الواطيه الضعيفه...فبالله عليكم راجعوا القرار ده للموظفين البسطاء المحسوبين انهم موظفين فقط...

    ردحذف
  36. الزوجة لا تعمل وهناك أطفال في الدراسة والزوج مرشد سياحي متوقف عمله تماماً ولا يوجد أي دخل للأسرة منذ فتلرة طويلة .. الزوج مؤمن عليه مرشد سياحي بأقل شريحة تأمينية وغير دافع لأقساطة التأمينية لفترة بعيدة لعدم وجود دخل ؟؟ فما الحال !؟؟؟؟

    ردحذف
  37. ياترى المنظومه دى مطبقه فى بورسعيد ولا لا

    ردحذف
  38. انا مطلقه ومش بشتغل و ابويا وامى على المعاش و ولادى مش عايشين معايا ليا معاش ولا لا

    ردحذف
    الردود
    1. حضرتك روحى اسألى فى المحافظة وتاكدى من البيانات المطلوبه للاسف اخويا برده بدون عمل وبدون شغل 42 عام عاوز اعرف المطلوب ايه

      حذف
  39. انا مطلقه ومش بشتغل و ابويا وامى على المعاش و ولادى مش عايشين معايا ليا معاش ولا لا

    ردحذف
  40. طيب انا عندي 32 سنه ومتجوزتش ومش عارف علشان مفيش وظيفه ولا دخل ثابت .انا واللي زيي هنروح فين

    ردحذف
  41. واللى مش متجوز ومعاه شهاده اعاقه ف السمع ومافيش دخل شهرى يعمل ايه

    ردحذف
  42. انا كهربائ سلسيون ولا اعمل لايوجدعمل ولاتامين وبمعنى اصح انا غيرت البطاقة لكهربائى لعلى اجد فرصة سفر ولم اجد لاسفر ولاعمل بالمدينه وانا مواليد البحيره وغيرة سكنى للاسكندريه لعلى اجد فرصة للعمل ولم اجد واعيش بالاسكندريه دربالة قسم المنتزه ولما سئلنا قالو الاقاليم فقط طاب والناس المعدومه فى المدن والاماكن الشعبيه والعشوئيات يعملو ايه

    ردحذف
  43. السادة الاعزاء - حضراتك دى مباردة حلوةمن الدوله لطريق الاصلاح والعدالة الاجتماعية من فضلكم شقيقى الاصغر حوالى 42عاما بدون عمل او وظيفة او تأمين وغير قادر للعمل أسمه أبراهيم يسرى النجار وظروفة الشخصية سيئه وخصوصا وفاة الام منذ يومان وكانت هى العائل الوحيد له وهو غير قادر على العمل فهل نجد الاعانة له او( تحويل المعاش له ) للاسف حالة أخى سيئه للغاية بعد وفاة الأم وخصوصا انه بدون زواج وكانت هى العائل الوحيد له فى المعيشة ويسكن معها فأرجوا من سيادتكم الدعم لظروفه الخاصة - مع خالص الشكر المخلص -مواطن وشاب مصر من أبناء مصر - أسامة يسرى زيدان النجار موبيل - 01211339910

    ردحذف
  44. لو سمحت انا ماليش وظيفة حكومية ولا معاش ولا مراتى بتشتغل ومش مؤمن علية وعندى بنتين لية حق التقدم لو سمحت ارجو الرد

    ردحذف
  45. انا ابويا متوفي ولسا برس في جامعه ومعيا اخت في ثانوي عام لينا ولا وامي لا تشتغل

    ردحذف
  46. السلام عليكم انا بنتى عندها كرنيه تحقيق شخصه معاق ورحت أقدم لها على معاش ضمان اجتماعى رفضو وقالولى يا الاب بيكون متوفى او الام مطلقة وأنا ظروف زوجى لا يعلمها إلا الله زوجى بيشتغل مبيض محاره وبنتى أصبح عندها 15 سنه وفى الصف الثالث الإعدادى ومصرفته كتيره فوق طاقتى انا من الاسكندرية ارجو من حضرتكم تقولولى أروح فين واتوجه لمين ولكم كثير الشكر

    ردحذف
  47. انا ابويه راجل عنده فيرس سي ومتقعد في البيت بس سنه 55سنه ومعه ست اطفال معظمهم في مراحل تعليميه وامي ست بيت غير متعليمه وليس لديهم اي دخل حكومي او خاص اهلي دول مش ليهم حق ان الدوله تصرف عليهم ولا يموتو من الجوع احسن

    ردحذف
  48. انا ابويه راجل عنده فيرس سي ومتقعد في البيت بس سنه 55سنه ومعه ست اطفال معظمهم في مراحل تعليميه وامي ست بيت غير متعليمه وليس لديهم اي دخل حكومي او خاص اهلي دول مش ليهم حق ان الدوله تصرف عليهم ولا يموتو من الجوع احسن

    ردحذف
  49. السلام عليكم انا رب اسره مكونه من ثلاثه اطفال في ابتدائي وامهم ولست موظف وكيف استفيد من هذا التكافل افيدوني وشكرا

    ردحذف
  50. ممكن استماره نملها عندب 4 اولاد وعاوز اسجل ليه وليهم من فين احصل ع الاستماره

    ردحذف
  51. انا كبيره سنا وعندى ابنى 44سنه لا يعمل وبنتئ41سنه غير متزوجه ولا تعمل ومقيمين معايا وانا لا عندى معاش ولا دخل والشقه المقيمه فيها لو بعتها واشوف شقه صغيره نقيم فيها والفرق نصرف منه تحل المشكه ولكن السوق نايم هل اجد مشترى

    ردحذف
  52. انا كبيره سنا وعندى ابنى 44سنه لا يعمل وبنتئ41سنه غير متزوجه ولا تعمل ومقيمين معايا وانا لا عندى معاش ولا دخل والشقه المقيمه فيها لو بعتها واشوف شقه صغيره نقيم فيها والفرق نصرف منه تحل المشكه ولكن السوق نايم هل اجد مشترى

    ردحذف
  53. طب لو سمحت اجيب منيين بيان دخل شهرى وانا شغال ارزقى فى محل ارجو الرد ارجو الرد ومن سن كام بظبط

    ردحذف
  54. ليس لى وظيف او معاش اوتامينات اناوزوجتى ولى طفلان فى المدارس ابتدائى واعدادى ارجوالرد

    ردحذف
  55. أنا عملت تأمين لنفسي بمهنة طباخ .
    هل هذة الشروط لا تنطبق علية.
    بالنسبة للزوجة لا تعمل لها أم لا

    ردحذف
  56. السلام عليكم انا اعمل فى شركة عامله موقته هل لى فى هذا انا لا مع انى مؤان عامله مقاولات اروح ادفع كل شهر ٢٢ جنيه لنفسى

    ردحذف
  57. انا ام عندي اثنين في التعليم الجامعي وانا وزوجي ليس لنا اي مورد ولانشتغل ابدا عمري ٥٤ وزوجي ٥٨ وليس لنا تأمين اومعاش او اي حاجه حكوميه و نحن من محافظة الغربية الي اين اذهب و ما هي الاوراق المطلوبة

    ردحذف
  58. انا متزوج ومعى طفلين عندى 27 سنة ولدى شهادة اعاقة من سنة 2014 ولقد تقدمت بمعاش الاعاقة ولم يتم صرف معاش لى وقدمت انا وولدى الزى لم يعمل شيئ وليس لها اى دخل او معاش وقدمت جميع اورقنا فى معاش تكافل وكرامة منذ شهر 2 الماضى ولم ياتى المعاش وقد قدمت الوارق مرة ثانية فى شهر رمضان ولم ياتى اى راد ولم اعرف مذ يحدث معى لكل هذا لم اخذ اى مستحقات لى من الدولة انا وولدى هل هذا تعمدا او من غير قصد فهل لى اجابة على ذلك

    ردحذف
    الردود
    1. اسمى ابراهيم هندى على عبد الواحد ورقم هاتفى 01151158575 للرد وشكرا

      حذف
  59. لو سمحت انا جوزي معاش مبكر في حدود 600 حنيه وانا مش قادرة اشتغل سني 50 ممكن اتقدم بطلب

    ردحذف
  60. لو سمحتم انا شاب عندى 43 سنه وحاصل على دبلوم صنايع عام 92/93 ولم احصل على وظيفه واعمل اعمال حره (اسعى على لقمه العيش .اى شغلانه والسلام يعنى ) ومتزوج ولدى 3 اطفال 2 فى الابتد\ائى والاخرى رضيعه وزوجتى تعمل عالمه نظافه بمستشفى القريه ......ما تقييم الوضع من معاش الضمان هذا ....ارجو الردالسريع وشكرا

    ردحذف
  61. الكلام ده يطبق على سكان القاهرة ونقدم فين بالضبط

    ردحذف
  62. السلام عليكم انا متزوج ومعايا بنتان وليس لى وانا وزوجتى اى وظيفه وقدمت فى مشروع الكرامه ليا 10 شهور ومجاش اسمى لحد دلوقت ممكن تقولولى اعمل ايه جزاكم الله خيرا

    ردحذف
  63. يوجد اسرة بجوارى ممكن اعرف اى الاورق المطلوبة وسن الروج والزوجة وتم الذهاب للشئون الاجتماعية فرع بشارع السودان ( الكت كات ) وتم ارسلى للشئون اخر بجوار مسجد الصلاح بالمنيرة الغربية بامبابة وكان رد الموظفة دى امور شحاتة واهانة المذكورة ودى رقمى 01200000215 / 01158584500 اسم الرسل / محمود حسنى الديب برجاء الرد لظروف الحالة وشكرا

    ردحذف
  64. الله يسامح المسئوليين في هذه الدولة بتعطى معاش للمشبيشتغل يوصل ل1000 جنية وانا الموظفة اللى باصحى من الساعة الخامسة فجراً وبروح مدارس تبعد عن منزلى 10 كيلو وبصرف 20 جنية مواصلات واولادى سيباهم في حضانة بأخد 1000 جنية حقاً هناك عدل ومساوة للبيشتغل مع النايم في بيته وعاه دخل غير حكومى يفوق الوظيفة اضعاف مضعفة

    ردحذف
    الردود
    1. اتقي الله يا حجه.
      النايمين اللي بتقولي عليهم دول ليهم حقوق زيك بالظبط ومش زنبهم انهم مش اتوظفوا زيك
      ثانيا الالف جنيه اللي بتحسديهم عليها بتطلع لكل اسره مكونه من زوج وزوجه و3 اولاد في مراحل تعليم مختلفه.يعني خمس افراد بتصرف 1050 جنيه كل 3 شهور
      اما المعاق 350 جنيه فقط شهري ولو معاه اسره بيصرف عليها برضو هياخد 350 جنيه فقط
      تفتكري ده عدل
      ولو مش عاجبك 1000 جنيه وبتصحي بدري تقدري تنامي زي العاطل والمعاق وتقدمي علي معاش زيهم وتعملي تنازل عن الوظيفه والغي اي تأمين
      وارحموا الغلابه عشان ربنا يرحمكم

      حذف
  65. لو الاب متوفي وليه معاش ٢٠٠جنيه من نقابة المحامين والاسرة مكونه من ٣اولاد٢اعدادي و١ثانوي والام يجوز ليهم معاش

    الرد للاهمية والحاجه

    ردحذف
    الردود
    1. نعم يحق لكم المعاش طالما المعاش من النقابه اقل من 350 جنيه فيجوز ان تقدم اوراقك

      حذف
  66. ربنا معاكم فانتم اهل لذلك

    ردحذف
  67. انا متجوز وعندي طفلين من القلج مركز الخانكه وعندي 34 سنه ومش شغال من حقي اقدم ولا لا وروحت المكتب قالو الريس قال انه القرار لسه مقطبش عندنا اعرف ازي

    ردحذف
  68. مكتب البساتين لم ياتي لهم قرار بذلك مع العلم ان مكتب عزبه خير الله شغال من شهرين ليه وروحت الاتنين رفضو يا خدوا مني الطلب

    ردحذف
  69. مكتب البساتين لم ياتي لهم قرار بذلك مع العلم ان مكتب عزبه خير الله شغال من شهرين ليه وروحت الاتنين رفضو يا خدوا مني الطلب

    ردحذف
  70. مكتب البساتين لم ياتي لهم قرار بذلك مع العلم ان مكتب عزبه خير الله شغال من شهرين ليه وروحت الاتنين رفضو يا خدوا مني الطلب

    ردحذف
  71. انا حاصل على ثانوى ازهر متزوج وليا طفل بة مرض وانا لااعمل ولا زوجتى فهل لنا الحق فى هذا المعاش

    ردحذف
  72. كنت اعمل في محل ادوات صحيه ومؤمن عليا ولكن اصبت في حادث سير واوقف صاحب العمل النشاط وانا الان اجلس وساقي بها شريحه ومسامير بدون عمل ولي ابه 12 سنه ساته ابتدائي انا 44 سنه هل لي حق في التقدم للحصول بطلب ؟

    ردحذف
  73. انا وزوجتى مالناش وظيفة ولامعاش ولاتائمين ممنكن ينفع لينا ندخول التضامن

    ردحذف
  74. انا مطلقه واعول طفلين وباخد معاش والدي 500 ج ورحت التضامن الاجتماعي بسيدي بشر اسكندريه قالو ما دام في معاش لاينطبق عليكي الشروط وهم 500ج لايكفوا لشئ وانا لا اعمل وسني 46 سنه طرقت كافه الابواب دون عمل لعمري 46 ارجو الافاده ولكم فائق الاحترام

    ردحذف
  75. لو سمحتو رودو علية انا لاأعمل فى اى وظيفة ومتزوج وأعول طفلين وأنا من حلوان وكل ماأسئل فى اى حتة بيقولو الكلام دة مش مظبوط وكل دة اونطا ومش عارف اعمل اية

    ردحذف
  76. انا لدى كل هذه الظروف واعول ماذا افعل ارجو الرد

    ردحذف
  77. والله انا ليس لدى اى وظيفه ولا مؤمن عليا ولا حتى شغال قطاع خاص ولى زوجة وبنت فى الابتدائى اعمل ايه ارجوكم تردو عليا

    ردحذف
  78. انا باخد معاش تكافل 1450 بس كل 3 شهور وعندى 5 اولاد اكبرهم فى الجامعة وربنا يعلم والله بستلف عشان اوفى مصاريف العيال والبيت ماشى ببركة ربنا الواحد بطنة ورمت من اكل البصارة كل يوم ومفيش شغل يا ريت تبقى كل شهر حتى لو الف جنية

    ردحذف
  79. لو سمحتوا ياريت تسالوا الاول قبل ما تصرفوا الناس الفلوس لانى اعرف ناس شخصيا فاتحين محلات و مش مرخصينها و لا مامنين و بيسيبوا تقريبا ٥٠٠٠ او ٦٠٠٠ شهريا و مع ذلك بيصرفوا من فلوس التكافل

    ردحذف
  80. طب انا عمرى 54سنه وليس لى اى عمل فى مصر وليس لى اى معاش اوتامينات اوضمان اجتماعى ولا حتى بطاقة تموين لانى كنت شغال فى السعوديه ونزلت من سنة 2002 ومن وقتها ليس لى اى شئ ولم اعمل فى اى مؤسسه او حكومه او اى شئ وزوجتى لا تعمل وعندى ولدين 16و14سنهياترى ايه اللى ممكن احصل عليه

    ردحذف
  81. لو سمحتم أنا من زوي الاحتياجات الخاصة ومريض سكر
    و معي شهادة التأهيل وزهبت لعمل معاش لذوي الاحتياجات الخاصة وبعد الكشف قالو إن نسبه الإصابة اقل من 50%
    ومليش معاش
    ماذا أفعل وأنا متزوج ولدي ثلاث أولاد
    والإصابة في يدي اليمنة وهي الاساسية
    ارجو من حضارتكم الإجابة
    وشكراً لكم

    ردحذف
  82. السلام عليكم انا معايا رخصة ثالتة ومتجوز ومعايا 2 ينفع اقدم ولا مينفعش برجاء الرد

    ردحذف
  83. انا عندى 40 سنه متزوجه و عندى 3 اولاد حاصله على دبلوم صنايع و لا اعمل زوجى سباك من الاسكندريه ينفع اقدم ولا لو ينفع اروح فين ياريت تقولولى ضرورى

    ردحذف
  84. من فضلكم كنت عايز اعرف الموضوع دا بجد فعلا طيب دلوقتى انتو كاتبين من ضمن الاوراق المطلوبه بيان بالدخل الشهرى انا بشتغل على باب الله يوم فيه وعشرة لاء ولا اعلم الدخل تحديدا كام وزوجتى لا تعمل هل اتقدم بالطلب بالفعل هينفع يعنى ارجو الرد للضرورة

    ردحذف
  85. لو سمحتم انا عايز اعرف لو انا متامن عليا رخصه قياده درجه تالته ينفع اقدم ولا لا

    ردحذف
  86. لوسمحتوا الزوجه زوجها عامل بالخارج لديها اربع اطفال والشغل بالخارج واقف يحق لها معاش تكافل وكرامه

    ردحذف
  87. لوسمحتم الزوجه زوجها عامل بالخارج والشغل واقف ولديها اربع اطفال يحق ليها معاش تكافل وكرامه ارجو الرد بسرعه

    ردحذف
  88. أنا حاليا عاطل وأنا معى رخصه خاصه ومتزوج وعندى طفلتين لم يبلوغو سن الدراسه ينفع أقدم ولا لأ أرجو الرد

    ردحذف
  89. انا مطلقه ومش معي اولاد في ينفع اعمل معاش المطلقين

    ردحذف
  90. انا سلمت الورق انا وزوجتي من 2018 ولحد دلوقتي اسمي ما جاش ولسه ما قبضناش ولا جنيه

    ردحذف
  91. سلم لي الورق من 2018 باسم عبير احمد عبد العزيز طه ولحد دلوقت لسه ما قبضناش منها ولا بنت

    ردحذف
  92. عاوز اى راتب او شغل والله فى كرونا مشكلتكم الزهق من القعدة في البيت وانا مشكلتي اني مش لاقي ااكل ولادى الخمسه

    ردحذف
  93. عندى ٥والله بفكر في الانتحار معندييش راتب ولا شغل ولا خاص ولا عام كنت بياع في القصر العيني وطردوني والله هنتحر لو ماليش مكان في البلد دى

    ردحذف
  94. انا احمد محمد متزوج من2016ولدي ولدوبنت وليس لدي وظيفة حكمية ولابطاقة تومنية زوجوزتي ليس لديها وظيفة

    ردحذف